Entrevista a Astrid Stavro: “Los diseñadores pensamos con los ojos” / Interview with Astrid Stavro: “Designers think with the eyes”

Astrid Stavro by Javier Tles

Hoy damos la bienvenida a Astrid Stavro una diseñadora con una fuerte proyección internacional. En esta entrevista, Astrid nos habla de su pasión por el diseño, su visión sobre qué implica ser diseñador gráfico hoy, su proceso creativo y también nos abre las puertas de Atlas, su estudio de diseño ubicado en Mallorca. En resumen, es un auténtico placer tenerla en Lisbon, Paris, Madrid y aprender con sus palabras.

Today we welcome Astrid Stavro, a designer with a strong international projection. In this interview, Astrid talks about her passion for design, her vision about what it means to be a graphic designer today, her creative process and she also opens the doors to Atlas, her Mallorca based design studio. In summary, her contribution in Lisbon, Paris, Madrid is a great pleasure and we hope to learn from her words. (Find below the complete english version of this interview!)

Pregunta: Astrid, bienvenida a Lisbon, Paris, Madrid. Muchos diseñadores sentimos que nuestra profesión no se entiende en profundidad y que su peso cultural y social pasa desapercibido. ¿Cómo explicarías las responsabilidades que conlleva ser diseñador?

Respuesta: Todo es diseño. Incluso lo que en apariencia no está diseñado. Una pelota de fútbol hecha con trapos es diseño. Una silla hecha con cuatro ladrillos y una tabla de madera es diseño. Un sistema de señalización que nos simplifica el viaje, los títulos de crédito de una película que hacen que nuestro corazón lata más rápido o la portada de un libro que nos descubre un nuevo autor. El diseño no pasa desapercibido. Está en todas partes y nos rodea a diario. Hay muchos ejemplos de diseños anónimos, objetos que forman parte de nuestra vida cotidiana. Estamos tan acostumbrados a ellos que nos resultan invisibles, como los clips.

El diseño es un servicio, no un fin en sí mismo. Sirve para mejorar nuestras vidas pero hoy en día hay una saturación. Este exceso de vanidad parece haber convertido el diseño en una herramienta de ruido y polución. Se le da más y más importancia al aspecto de las cosas, lo cual aleja la atención de su función principal: el significado, la función y la utilidad. En este contexto, es natural que nuestra profesión no se entienda en profundidad. Los diseñadores somos parcialmente responsables de la polución visual que padecemos. Las implicaciones de los proyectos que hacemos (o en los que nos involucramos) deberían ser el sine qua non de nuestra profesión.

Camper, The Walking Society by Atlas

Identidad y diseño editorial para Camper / Brand Identity and Editorial Desin for Camper.

P: Atlas es uno de los estudios más representativos del diseño actual. ¿Qué te llevó a fundar tu propio estudio de diseño? Y, ¿cómo resumirías vuestra filosofía?

R: Atlas es la fusión de dos estudios: Astrid Stavro Studio y Grafica (fundada por Pablo Martín y Fernando Gutiérrez en 1993). Decimos que tenemos 40 años de experiencia porque es la suma de la trayectoria de Pablo y de la mía. Es decir, aunque Atlas tiene sólo 4 años, no somos nuevos.

Atlas es el segundo estudio que empezamos. De hecho, su nacimiento se debe, en parte, al hecho de que compartimos la misma filosofía de trabajo, la misma pasión y los mismos valores. Aunque nuestros métodos de trabajo y personalidades son muy distintas, compartimos la misma meta.

Nos atrae la humildad, la honestidad, la pasión, la curiosidad y las personas que escuchan. Nuestra filosofía es sencilla: apostamos por diseños atemporales basados en ideas que aporten significado, propósito y calidad. Huimos de las modas y de las frivolidades.

Somos conscientes de que 40 años de experiencia no son más que un principio. La satisfacción es el enemigo de la creatividad. Lo que nos motiva es saber que cada día estamos obligados a aprender algo nuevo. Y esa es nuestra suerte.

Elephant Magazine Covers by AtlasElephant Magazine On Hair by AtlasElephant Magazine Shore by AtlasElephant Magazine Selective by AtlasElephant Magazine Paths by Atlas
Diseño de portadas e interiores para Elephant Magazine / Cover and Layout Design for Elephant Magazine.

P: Una tipografía, un color, una textura, una imagen, un sonido, un gesto, una palabra… Los diseñadores vemos pequeños matices en detalles que para otros pasan desapercibidos. ¿Nos caracteriza una sensibilidad especial o es sólo deformación profesional?

R: No sé si es una sensibilidad especial, una pasión, una obsesión o una mezcla de las tres. Los diseñadores que sienten pasión por la profesión no suelen separar la vida laboral de la personal. Hace un par de semanas estuve en París y un diseñador japonés me preguntó si trabajaba los fines de semana. Le contesté que sí, que a veces trabajo los fines de semana. “Yo también. Trabajo los fines de semana porque me divierto.” Lo dijo con una sonrisa de complicidad. Es un lujo dedicarse a una profesión por la que se siente auténtica pasión.

Los diseñadores pensamos con los ojos. Vemos lo mismo que los demás pero miramos de forma distinta. Nos fijamos y encontramos belleza en detalles que a otros les pasan desapercibidos, ¡sobretodo cuando hay letras de por medio!

P: Un asunto constante de cualquier profesión es la cuestión del techo de cristal. Son muchas iniciativas internacionales que claman por la igualdad de oportunidades para lograr el crecimiento profesional igualitario. En un país en el que solo Pati Nuñez ha logrado ser reconocida con el Premio Nacional de Diseño, ¿piensas que existe desigualdad en diseño?

R: Aunque las cosas han mejorado considerablemente (hay más concienciación sobre este tema y más diseñadoras), creo que sí sigue existiendo desigualdad en nuestra profesión. Es un problema complejo, enraizado en nuestra sociedad por razones históricas, sociológicas y políticas. La desigualdad de género es y se percibe de forma diferente en distintos países y culturas.

En España Pati Nuñez ha sido, durante muchos años, uno de los poquísimos referentes femeninos. De forma similar, Paula Scher lo ha sido en Estado Unidos. Pati y Paula eran las únicas diseñadoras, al menos con visibilidad, en un mundo preponderantemente masculino. Me alegra ver que, ahora, hay muchas más diseñadoras y una voluntad global de seguir luchando por la igualdad de género en todos los ámbitos.

P: ¿Cómo mantienes el entusiasmo más allá de la presión, de los días sin horas y de la rutina? ¿Cómo alimentas tu vocación?

R: El diseño es mi vida así que es difícil que se agote el entusiasmo. Soy una persona curiosa por naturaleza: me interesa todo, más allá del diseño. Cuando digo todo es cierto, me interesa prácticamente todo. A veces me encuentro leyendo sobre cómo se comportan los lobos en manadas, las aventuras de Shackleton en el la Antártida o las artes marciales de China.

Disfruto mucho hablando con la gente, con los amigos y también con los desconocidos. Me gusta viajar, pasear, escribir, leer, descubrir lugares, cosas y personas. Es difícil que me aburra. Siento pasión no sólo por mi trabajo si no por la vida. Ésa es mi fuente de energía. Dicho esto, ¡no es un camino de rosas! Compaginar trabajo con familia, hijos, viajes de negocio, problemas de salud… es una auténtica locura. Pero una locura maravillosa.

Phaidon Classics by Atlas

Diseño de la colección Phaidon Classics / Phaidon Classics‘ Design Colection.

P: Este blog está dedicado a las fuentes de inspiración de los diseñadores. ¿Qué te inspira y cómo alimentas tus procesos creativos?

R: Me encanta la frase de Paul Smith: “Puedes encontrar inspiración en todo. Si no la encuentras, no estás mirando correctamente”. Es una gran verdad. Otra verdad es la célebre frase de Picasso, “La inspiracion existe, pero tiene que encontrarte trabajando”. El poeta italiano Giuseppe Ungaretti lo resume en dos palabras: “M’illumino d’immenso”. Mi fuente de inspiración es una mezcla de estas tres cosas.

El proceso creativo es un sistema de trabajo. La inspiración puede llegar antes, en medio o al final del proceso. Parte de mi forma de trabajar es lo que llamo el sistema ‘ping pong’. Me encanta debatir ideas con otros diseñadores. Cuando se trabaja en equipo las ideas vienen de muchos lugares y suelen ser mejores ya que te permite analizar el problema desde distintos puntos de vista. Las mejores ideas suelen ser muy sencillas. Si la idea es el contenido, el proceso es la forma.

P: A todos los diseñadores nos influyen otros diseñadores, artistas o escritores por su forma de mirar, de interpretar la realidad o de crear. ¿Quién ha marcado tu pensamiento creativo? ¿Es bueno buscar referentes?

R: Llegué al diseño gráfico tras estudiar filosofía y literatura. Siempre digo que mis mejores profesores fueron los libros. Como dice Julian Barnes: “La primera vez que me di cuenta de que existían otros mundos más allá del mío fue a través de los libros. La primera vez que imaginé cómo sería ser otra persona”.

Esto es lo que hacemos como diseñadores: imaginamos y creamos mundos para otras personas, nos metemos en los zapatos de nuestros clientes. Pero antes de poder hacerlo debemos conocer bien los propios. Es decir, hay que conocer a fondo la historia del diseño, a los maestros, entender el qué, el cómo y el porqué.

PAIN Photobook by Atlas

Photobook de Pain diseñado por Atlas / Pain Photobook designed by Atlas.

P: Las tendencias, más allá de la moda, son consecuencia de cambios sociales que marcan un nuevo tiempo. Nos referimos a tendencias que implican cambios significativos, pero ¿la vinculación entre diseño y tendencias es positiva?

R: Depende de lo que se entienda por la palabra tendencia. Es una palabra que se suele asociar a la moda o a las modas, es decir, a corrientes pasajeras. Desde ese punto de vista, no creo que en el diseño sea ni positivo ni negativo.

Pero las tendencias entendidas como modos de pensar o entender son más relevantes. Me refiero a las tendencias atemporales que provocan cambios profundos en la sociedad. Por ejemplo, las nuevas tecnologías que han marcado un antes y un después en la forma de comunicarnos. Aquí el diseño desempeña un rol fundamental.

P: Ya que Atlas está en Mallorca, no podemos evitar preguntarte algún lugar especial de la isla.

R: Esta isla está llena de rincones especiales. Deià, un pequeño pueblo en el noreste de la isla, encajado entre las montañas de Tramuntana, ha sido un lugar de referencia desde mi infancia.

ENGLISH VERSION. [Checked and corrected by TJ Wierda, English Teacher.]

Question: Astrid, welcome to Lisbon, Paris, Madrid. Many designers feel that our work isn’t profoundly understood and that its cultural and social weight have gone without notice. How do you explain the responsibilities that come with being a designer?

Answer: Everything is design. Even things that don’t seem designed. A football made from rags is design. A chair made with four bricks and a slab of wood is design. A signage system that simplifies our trip, the film credits that make our hearts beat faster or a book cover that makes us discover a new writer. Design doesn’t go unnoticed. It’s everywhere and it surrounds us every day. There are many examples of anonymous designs, objects that are part of our lives. We are so used to them, that they are invisible, like paperclips.

Design is a service, not a purpose. It’s useful to improve our lives but today the market is saturated. This excess of vanity has turned design into a tool of noise and pollution. We give great importance to how things look, which leads us to forget the main function of design: meaning, function and usefulness. In this context, is normal that our work isn’t deeply understood. Designers are partially responsible for the visual pollution we suffer. The consequences of the projects we do (or the projects we get involved in) must be the sine qua non of our profession.

Forn pes de palla bags by Atlas

Diseño de bolsas para Forn pes de palla / Bags Design for Forn pes de palla.

Q: Today Atlas is one of the most representative design studios. What brought you to found own studio? And, how do you summarize your philosophy?

A: Atlas is a fusion between two design studios: Astrid Stavro Studio and Grafica (founded by Pablo Martín and Fernando Gutierrez in 1993). We always say that we have 40 years of experience because it’s the sum of Pablo and my trajectory. In other words, although Atlas is 4 years old, we are not new.

Atlas is the second design studio we have. Its origins are found I the fact that we share, in part, a philosophy, passion and values. Although our working methods and personalities are quite different, we share the same goal. We are attracted by modesty, honesty, passion, curiosity and people who listen. Our philosophy is simple: we go fortimeless designs based on ideas that provide meaning, purpose and quality. We avoid fashion and frivolities.

We are conscious that 40 years of experience is only a starting point. Satisfaction is the enemy of creativity. What motivates us, is knowing that we are committed to learn something new every day. And that is our luck. 

Q: A typography, a color, a texture, an image, a sound, an expression, a word… Designers see small nuances in details that go unnoticed to others. Is that because we are characterized by a special sensitivity or is it just an occupational habit?

A: I don’t know if it is a special sensitivity, a passion, an obsession or a mix of these three things. Designers who feel passion for their jobs aren’t used to separating their professional and personal life. A few weeks ago, I was in Paris and a Japanese designer asked me if I worked during the weekend. I responded that I do, that sometimes I work during the weekend. “Me too. I work during the weekend because I have fun”. He told me with a smile of complicity. Being able to dedicate yourself to a profession for which you feel an authentic passion is a luxury.

Designers think with their eyes. We see the same as others but we look at it in a different way. We focus o and we find beauty in details that go unnoticed by others, especially when there are letters!

Museu Del Disseny by Atlas

Identidad del Museo del Diseño de Barcelona / Brand Identity for Barcelona Design Museum.

Q: A constant matter in any profession is the question of the glass ceiling. There are many international initiatives that fight for equality to reach professional equality. In a country where Pati Nuñez is the only woman recognized with the National Price of Design, do you think that inequality in design exits?

A: Although things have changed significantly (there is a raising of awareness and more female designers), I think that there is still inequality in our profession. It’s a complex problem, rooted in our society by historical, sociological and political reasons. Gender inequality is, and is perceived in, a different way in others countries and cultures.

In Spain, Pati Nuñez has been, during many years, one of the few female models. In the same way, Paula Scher in the United States. Pati and Paula were the only female designers, at least with visibility, in a predominately male dominated world. I’m happy to see that, now, there are a lot of female designers and a global goodwill fighting for the equality in all the fields.

­Q: How do you keep your enthusiasm beyond pressure, days without hours and routine? How do you feed your vocation?

A: Design is my life so it is difficult to lose my enthusiasm. I’m a curious person: I’m interested in everything, also beyond design. When I say everything, I mean everything because; I’m interested in almost everything. Sometimes I find myself reading about how wolf packs behave, Shackleton’s adventures in Antarctica or Chinese martial arts.

I really enjoy talking with people, friends and strangers. I like to travel, go for a walk, write, read, and discover places, things and people. Is quite difficult for me to feel bored. I feel passion, not just for my work, but for life. This is my source of energy. But, it’s not a bed of roses! Balancing work with family, children, business travels, health problems… it’s madness. But, a blessed madness.

Q: This blog is dedicated to the designer’s sources of inspiration. What inspires you and how do you feed your creative processes?

A: I love Paul Smith’s quote: “You can find inspiration in everything. If you can’t, then you’re not looking properly”. It a great truth. Another truth is Picasso’s famous quote, “Inspiration exists, but it must find you working”. The Italian poet Giuseppe Ungaretti summarized it with two words: “M’illumino d’immenso”. My source of inspiration is a mix of these three things.

The creative process is a system of working. Inspiration could come before, in the middle or at the end of the process. Part of my way of working is what I call ‘the ping pong system’. I like to discuss ideas with other designers. Ideas come from many places and tend to be better working in a team because it allows an analysis of the problem from different points of view. The best ideas are usually the simple ones. If the idea is the content, the process is the form.

Q: Designers are influenced by other designers, artists or writers because their ways of looking, interpreting reality or creating.  Who marks your creative thought? Is good to look for models?

A: I got into design after studying philosophy and literature. I always say that my best teachers were the books. As Julien Barnes says: “It was through books that I first realized there were other worlds beyond my own; first imagined what it might be like to be another person”.

That’s what we do as designers: we imagine and create worlds for other people, putting one’s self in our client’ shoes. However, before we can do it we have to know ourselves quite well. I mean, we have to deeply know the history of design, the masters, to understand the what, the how and the why.

Q: Trends, beyond fashion, are consequences of social changes that indicate a new time. We refer to trends that imply meaningful changes, but, is the link between design and trends positive?

A: It depends on what we understand by the word trend. It’s a word that we usually associate with fashion or style. From this point of view, I don’t think that it’s positive or negative for design.

But trends in ways of thinking and understanding are more relevant. I mean, timeless trends that cause deep changes in society. For example, new technologies that mark a milestone in the way we communicate. Here design plays a basic role.

Q: Atlas is located in Mallorca, so we have to ask you for a special place there.

A:On the island there are many special places. Deià, a small village in the Northeast, fits between the Tramuntana mountains, has been my reference place since my childhood.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: